Polska, motoryzacyjna duma narodowa

Wbrew pozorom i powszechnemu przekonaniu, Polska ma w swojej historii pojazdy z których możemy być dumni. I nie są to tylko niezniszczalne, acz rdzewiejące relikty komunizmu lub nigdy nie sfinansowane projekty koncepcyjne. Historia Polskiej Motoryzacji zaczyna się o wiele wcześniej.

CWS T-1 wyjątkowe rozwiązanie konstrukcyjne

CWS T-1 był produkowany w latach 1927 – 1931. Skonstruowany przez inż. Tadeusza Tańskiego był pełen rozwiązań, które do tej pory robią wrażenie. Rozwiązywał problem z dostępnością materiałów i części spowodowanych pierwszą wojną światową. Przede wszystkim można było cały rozłożyć i złożyć z wykorzystaniem jednego klucza szczękowego, a wszystkie śruby i nakrętki miały jeden rozmiar, M10. Wyjątkiem były jedynie świece zapłonowe. Do tego zarówno skrzynia biegów jak i rozrząd korzystały z tego samego zestawu kół zębatych. Jest to wyjątkowe osiągnięcie, które do tej pory nie zostało powtórzone w skali świata.

cwst1_kareta

Po wersji T-1 powstały nowe silniki o oznaczeniach T-4 i T-8, odpowiednio cztero i ośmio cylindrowe. Co ciekawe T-4 był dokładnie połową silnika T-8 i korzystały z tych samych części. Silnik T-8 mógł osiągnąć Moc nawet 100 KM. Niestety, produkcja została zamknięta gdy podpisano umowę licencyjną na Fiata 508, która zabraniała produkcji konkurencyjnych aut. Fiat 508 miał dużo słabsze silniki i był autem sprawiającym więcej problemów niż prosty CWS T-1. Kto wie co by się stało z Polską motoryzacją, gdyby projekt był rozwijany dalej.