Koniec Passata! Audi nowym Volkswagenem

Nowy Volkswagen Arteon

Grupa Volkswagen to wiele różnych marek i każda z nich spełnia swoją rolę na rynku. Od Skody czyli dobrze i tanio, przez średnie Volkswageny, Audi ze sportowym zacięciem, aż po Porsche, Lamborghini, Bentleya czy Bugatti. Dzięki temu grupa może pokryć cały rynek. Tylko co gdy zaczynają wchodzić sobie w paradę? Skoda jest coraz lepsza i wskakuje w miejsce Volkswagena, czy właśnie przez to nowy Volkswagen jest Audi?

Nowy Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon w Genewie

Dwa dni po premierze w Genewie już można było składać zamówienia na Volkswagena Arteona. Auto jest czymś powyżej Passata, jednak powiedzmy sobie szczerze, kto by chciał Passata mogąc kupić to cudo. Bo auto wygląda świetnie, jak każde Audi. Pomimo VW z przodu Arteon wygląda jak typowe Audi i nikt mi nie wmówi, że jest inaczej.

Volkswagen Arteon – Cena

Volkswagen Arteon

Cena jest największą zaletą nowego flagowca Volkswagena i kolejnym powodem, by zapomnieć o nudnym i wszechobecnym Passacie. Audi Arteon, znaczy Volkswagen Arteon będzie kosztował tylko o 13 tysięcy więcej niż Passat. I nie mówimy tu o euro, a o złotych. za 213 tysięcy złotych dostaniemy pięknego Arteona z mocną, dwulitrową, benzynową jednostką o mocy 280 km.

Jednostki dostępne w Arteonie

Wnętrze Volkswagena Arteon

Gama silników oferowana w Arteonie to trzy benzyniaki 1.5 TSI 150 KM z funkcją odłączania cylindrów, 2.0 TSI 190 KM i 2.0 TSI 280 KM oraz trzy diesle 2.0 TDI o mocach 150, 190 i 240 konie. Osobiście wielkim fanem dieslów nie jestem i benzynę bym brał zawsze i wszędzie. Każdy z silników może współpracować z automatyczną, 7-stopniową skrzynią DSG. Najmocniejsze silniki mają ją w standardzie wraz z napędem 4motion. W standardzie auto ma napęd na przód. Samochód obecnie jest oferowany w dwóch, najwyższych wersjach, ekskluzywnej Elegance i sportowej R-Line. Po okresie przedsprzedaży dojdzie najtańsza wersja standardowa.

Limuzyna z czterema cylindrami

Srebrny Arteon

Przy okazji premiery Arteona rozgorzała walka na dwóch frontach. Po pierwsze, czy cztery cylindry w limuzynie to wstyd, po drugie, czy zagazowanie tego to wstyd. Odpowiadam. Nie i nie. Technologia idzie do przodu i nie potrzeba już 6 czy 8 cylindrów, żeby uzyskać przyzwoitą moc i moment obrotowy. Silniki działają już trochę inaczej niż kiedyś i jeśli twierdzisz, ze cztery cylindry to za mało, proszę doucz się.

Druga sprawa to LPG. Instalacje są już zupełnie inne niż kiedyś, spadki mocy w okolicach błędu statystycznego, a oszczędność gigantyczna. Może jeszcze nie teraz, ale za kilka lat, gdy w nasze ręce trafi używany Arteon, a instalacje do tej klasy będą dużo tańsze, jest to rozwiązanie nad którym warto się zastanowić. Jeśli jesteś wielkim przeciwnikiem LPG, proszę doucz się.

Gran Turismo Volkswagena

Volkswagen Arteon - lewy profil

Volkswagen Arteon jest autem po prostu ładnym i prawidłowo zrobionym. Wszystko jest na swoim miejscu, nic nie jest przesadzone ani na siłę futurystyczne. Auto zakorzenione w czasach w których powstaje. Fakt, wygląda jak typowe Audi, ale to nie jest wada. Jednak skoro Skoda wchodzi na miejsce Volkswagena, Volkswagen powoli staje się Audi, co się stanie z samym Audi?