Auto elektryczne czy hybryda? Wszystko co musisz wiedzieć przed zakupem cz. 1

e-golf
Oceń tekst

Auta elektryczne zyskują popularność dopiero od niedawna, jednak są w sprzedaży już od wielu lat. Jednak wielu konsumentów nie miało pojęcia o tym, że może auto elektryczne kupić w każdej chwili, albo ma pewne obawy przed zakupem elektryka. Zatem, czy można użytkować auto elektryczne tak jak zwykłe auto? Jakie są koszty? Jak to ładować? Na te i inne pytania dziś poszukamy odpowiedzi.

tesla model x

Elektryk czy hybryda?

Auta hybrydowe typu plug-in mogą przejechać na czysto elektrycznym napędzie ok. 30 kilometrów. W czasie dłuższych przejażdżek przełączają się na tryb współpracy między silnikiem spalinowym i elektrycznym, co wydłuża ich zasięg i pozwala na tankowanie na stacji benzynowej. Nadają się najlepiej dla ludzi, którzy zwykle jeżdżą na krótsze dystanse( np. do pracy i  do domu) i w ten sposób mogą oszczędzać jeżdżąc tylko na napędzie elektrycznym, mając możliwość jazdy z nieograniczonym zasięgiem jaką daje silnik spalinowy. Statystycznie kierowcy hybryd spędzają ponad 75% czasu jeżdżąc na napędzie elektrycznym.

oprima plug-in hybrid

Czy warto kupić elektryczny samochód?

Auta elektryczne zużywają dużo mniej energii niż auta z silnikiem spalinowym. Mogą kosztować nawet jedną trzecią w eksploatacji w porównaniu ze zwykłymi samochodami. Koszty utrzymania i konserwacji też są mniejsze. Jeśli dodamy do tego niższe koszty prądu w nocy, kiedy zwykle ładuje się auta elektryczne można zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy. Ceny prądu są też stabilniejsze niż ceny benzyny, a ładowanie samochodu w domu jest wygodne.

Auta elektryczne mają również dużo mniejszą emisję zanieczyszczeń, wiec są dobre dla środowiska. Obostrzenia dotyczące wjazdu do miastu aut spełniających odpowiednie normy, przestają nas dotyczyć. Auto elektryczne spełnia je wszystkie. Zanieczyszczenie hałasem również jest mniejsze, bo takie auta są dużo cichsze.

 nissan leaf

Czemu nie warto kupować auta elektrycznego?

Przede wszystkim wybór jest bardzo mały, a ceny wciąż wyższe niż za auta benzynowe. Do tego część aut elektrycznych ma zasięg ograniczony do ok. 120 kilometrów. Jeśli ktoś przejeżdża w ciągu dnia więcej, bez dostępu do publicznej stacji ładowania, użytkowanie elektrycznego auta może być bardzo problematyczne. Hybrydy rozwiązują ten problem, ale wciąż potrzebują dostępu do gniazdka, aby można było korzystać z ich wszystkich zalet.

Właściciele aut elektrycznych muszą mieć dostęp do gniazdka albo stacji ładowania każdej nocy. Jeśli mieszkasz w bloku, prowadzenie przedłużacza z okna każdej nocy nie wchodzi w grę. Część firm technologicznych stawia stacje ładowania na swoich parkingach, jednak wciąż jest ich niewiele.

Statystyki jednak mówią, że 90% użytkowników dróg robi mniej niż 80 kilometrów dziennie. Jeśli dodatkowo mieszkasz w domu, a nie w mieszkaniu, to może być dobra opcja dla ciebie. Częstym rozwiązaniem jest też posiadanie dwóch samochodów. Elektrycznego na codzienne dojazdy do pracy czy na zakupy, oraz zwykłego, spalinowego na dłuższe dystanse.

Przed zakupem auta elektrycznego lub hybrydy musisz pomyśleć przede wszystkim ile kilometrów dziennie przejeżdżasz, czy masz dostęp do ładowania w domu lub w pracy, jakie będą koszty elektryczności, czy potrzebujesz dostępy do szybkiej stacji ładowania, czy zwykłe ładowanie przez noc ci wystarczy, jak często jeździsz dłuższe dystanse niż zasięg auta elektrycznego i czy są jakieś stacje ładowania w okolicy i wzdłuż trasy którą się poruszasz.

chevrolet bolt

Ceny aut elektrycznych

Ceny nowych aut elektrycznych zaczynają się niestety w okolicach stu tysięcy złotych, a kończą się w okolicy pół miliona za Teslę model S. To dużo więcej niż za podobne auta napędzane benzyną. Jednak w niektórych przypadkach oszczędności na kosztach jazdy czasem zwracają duże koszty zakupu. Rynek używanych aut elektrycznych również powoli zaczyna się rozwijać.